IB用語集
PYP English-Japanese glossary PYP用語日英対照表
English | Japanese |
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GENERAL | 一般用語 |
International Baccalaureate (IB) | 国際バカロレア(IB) |
International Baccalaureate Organization | 国際バカロレア機構 |
IB Primary Years Programme (PYP) | IB初等教育プログラム(PYP) |
IB Middle Years Programme (MYP) | IB中等教育プログラム(MYP) |
IB Diploma Programme (DP) | IBディプロマプログラム(DP) |
IB mission statement | 「IB の使命」 |
IB continuum | IBの一貫教育 |
IB LEARNER PROFILE | 「IB の学習者像」 |
inquirers | 探究する人 |
knowledgeable | 知識のある人 |
thinkers | 考える人 |
communicators | コミュニケーションができる人 |
principled | 信念をもつ人 |
open-minded | 心を開く人 |
caring | 思いやりのある人 |
risk-takers | 挑戦する人 |
balanced | バランスのとれた人 |
reflective | 振り返りができる人 |
international-mindedness | 国際的な視野 |
community of learners | 学び合う者たちのコミュニティー |
PYP CURRICULUM MODEL | PYPカリキュラムモデル |
Learners constructing meaning | 学習者による意味の構築 |
What do we want to learn? (the written curriculum) | 私たちは何を学びたいのか(指導計画) |
How best will we learn? (the taught curriculum) | 私たちはどうしたらより良く学べるか (授業方法) |
How will we know what we have learned? (the assessed curriculum) | 私たちはどのようにして何を学んだかを知るのか (評価計画) |
WRITTEN CURRICULUM | 指導計画 |
essential elements (knowledge, concepts, skills, attitudes, action) | 基本要素(知識、概念、スキル、姿勢、 行動) |
overall expectations | 総合的な目標 |
Knowledge | 知識 |
What do we want students to know about? | 児童に学んでほしい知識は何か |
Transdisciplınary themes | 教科の枠をこえたテーマ |
Who we are | 私たちは誰なのか |
Where we are in place and time | 私たちはどのような場所と時代にいるのか |
How we express ourselves | 私たちはどのように自分を表現するのか |
How the world works | 世界はどのような仕組みになっているのか |
How we organize ourselves | 私たちは自分たちをどう組織しているのか |
Sharing the planet | この地球を共有するということ |
transdisciplinary model | 教科の枠をこえたモデル |
Each unit of inquiry should be: | 各「探究の単元」は以下の要素を満たす必要があります。 |
engaging | 意欲を喚起するものであること |
relevant | 関連性が高いものであること |
challenging | チャレンジに満ちたものであること |
significant | 意味のあるものであること |
Key concepts (and related questions) | 「重要概念」 |
What do we want the students to understand? | 児童に何を理解してほしいのか |
form (What is it like?) | 特徴(どのようなものか) |
function (How does it work?) | 機能(どのように機能するのか) |
causation (Why is it like it is?) | 原因(なぜそうなのか) |
change (How is it changing?) | 変化 (どのように変わっているのか) |
connection (How is it connected to other things?) | 関連(どのようにつながっているのか) |
perspective (What are the points of view?) | 視点(どのような見方があるか) |
responsibility (What is our responsibility?) | 責任(どんな責任があるのか) |
reflection (How do we know?) | 振り返り (どのようにして知るのか) |
concept-driven curriculum | 概念に基づくカリキュラム |
curriculum framework | カリキュラムの枠組み |
Skills | スキル |
What do we want students to be able to do? | 児童に何ができるようになってほしいのか |
communication skills | コミュニケーションスキル |
research skills | リサーチスキル |
self-management skills | 自己管理スキル |
social skills | 社会性スキル |
thinking skills | 思考スキル |
Attitudes | 姿勢 |
What do we want students to feel, value and demonstrate? | 児童に何を感じ、何を重んじ、何を示してほしいのか |
appreciation | 感謝 |
commitment | 根気 |
confidence | 自信 |
cooperation | 協調 |
creativity | 創造性 |
curiosity | 好奇心 |
empathy | 共感 |
enthusiasm | 熱意 |
independence | 自主性 |
integrity | 誠実 |
respect | 尊重 |
tolerance | 寛容 |
Action | 行動 |
The action cycle | 行動サイクル |
How do we want students to act? | 児童にどのように行動してほしいのか |
reflect | 振り返り |
choose | 選択 |
act | 行動 |
TAUGHT CURRICULUM | 授業方法 |
whole-school approach | 学校全体での取り組み |
collaborative planning | 協働設計 |
inquiry | 探究 |
programme of inquiry | 「探究プログラム」(POI) |
unit of inquiry | 「探究の単元」(UOI) |
PYP planner | PYP プランナー |
central idea | 中心的アイデア |
lines of inquiry | 探究の流れ |
What is our purpose? | 私たちの目的は何か |
What do we want to learn? | 私たちは何を学びたいのか |
How might we know what we have learned? | 私たちは何を学んだのかをどのようにして知るのか |
How best might we learn? | 私たちはどうしたら最善の方法で学ぶのか |
What resources need to be gathered? | どのようなリソースの用意が必要か |
To what extent did we achieve our purpose? | 私たちは目的をどの程度達成したか |
To what extent did we include the elements of the PYP? | 私たちは PYP の要素を、どの程度取り入れたか |
What student-initiated inquiries arose from the learning? | どのような児童の自発的探究が生まれたか |
bubble planner | 解説入り PYP プランナー |
ASSESSED CURRICULUM | 評価計画 |
Assessing: how do we discover what students have learned? | 評価:私たちは児童の学びをどのように明確にするか |
Recording: how do we collect and analyse the data? | 記録:私たちはどのようにデータを収集、分析するか |
Reporting: how do we choose to communicate information about assessment? | 報告:私たちはどのような形式で評価を伝えるか |
formative assessment | 形成的評価 |
learning outcomes | 学習の成果 |
summative assessment | 総括的評価 |
Assessment strategies | 評価方法 |
observations | 観察 |
open-ended tasks | オープンエンド型の課題 |
performance assessments | パフォーマンス評価 |
portfolio | ポートフォリオ |
process-focused assessments | プロセス評価 |
selected responses | 一問一答形式テスト |
Assessment tools | 評価ツール |
anecdotal records | 事例記録 |
checklists | チェックリスト |
continuums | コンティニュアム(評価測定表) |
exemplars | 見本 |
rubrics | ルーブリック(評価指表) |
Reporting | 報告 |
PYP exhibition | PYP の「エキシビション」 |
student-led conferences | 児童主導の面談 |
teacher–parent(s) conferences | 保護者面談 |
teacher–student conferences | 本人面談 |
three-way conferences | 三者面談 |
written report | 通知表 |
PYP SUBJECT AREAS | PYPの教科 |
arts | 「芸術」 |
language | 「言語」 |
mathematics | 「算数」 |
personal, social and physical education | 「体育(身体・人格・社会性の発達)」 |
science | 「理科」 |
social studies | 「社会」 |
LANGUAGE LEARNING | 言語の学習 |
additional language | 付加言語 |
bilingualism | 二言語使用 |
English as an additional language | 付加的言語としての英語 |
host language | 学校所在地の言語 |
language of instruction | 指導言語 |
school’s language policy | 学校の言語方針 |
student’s language profile | 児童の言語的背景 |
learning about language | 言語についての学習 |
learning language | 言語の学習 |
learning through language | 言語を通した学習 |
mother tongue | 母語 |
mother-tongue language support | 母語によるサポートおよび母語の学習・維持のサ ポート |
multilingualism | 多言語主義、多言語使用、多言語能力 |
second language | 第二言語 |
RESOURCES | リソース |
Coordinator notes | コーディネーター・ノート |
Coordinator’s handbook | コーディネーターズハンドブック |
IBIS (International Baccalaureate information system) | IB インフォメーションシステム(IBIS) |
in-school workshop | 学内ワークショップ |
Making the PYP happen: A curriculum framework for international primary education | IB 資料『PYP のつくり方 ― 初等教育のための国際教育カリキュラムの枠組み)』 |
Programme resource centre | プログラム・リソース・センター |
online workshop | オンラインワークショップ |
professional development | 教職員研修 |
regional workshop | 地域内ワークショップ |
scope and sequence | 学習範囲と順序(スコープとシーケンス) |
workshop | ワークショップ |
IB/PROGRAMMES/SCHOOL ADMINISTRATION | IB、プログラム、学校の管理 |
head of Primary Years Programme development | PYP 責任者 |
PYP regional manager | PYP 地域部長 |
PYP associate regional manager | PYP 地域次長 |
PYP committees | PYP 委員会 |
classroom/homeroom teacher | 学級担任 |
IB Board of Governors | IB 理事会 |
IB Africa, Europe, Middle East | IB アフリカ、ヨーロッパおよび中東 |
IB Americas | IB 南北アメリカ |
IB Asia-Pacific | IB アジア太平洋地域 |
IB Cardiff | IB カーディフ |
middle school | 中学校 |
primary school | 小学校 |
PYP coordinator | PYP コーディネーター |
school head/principal | 校長 |
secondary school | 中等・高等学校 |
single-subject teacher | 専科教員 |
teacher | 教師 |
PROGRAMME AUTHORIZATION, IMPLEMENTATION AND EVALUATION | プログラムの認定、導入、および評価 |
evaluation report | 評価レポート |
commendations | 称賛事項 |
recommendations | 推奨事項 |
matters to be addressed | 直ちに対処が必要な事項 |
programme authorization | プログラムの認定 |
programme evaluation | プログラム評価 |
programme implementation | プログラムの導入 |
programme standards and practices | プログラムの基準と実践要綱 |
school visit | 学校訪問 |
self-study | 自己評価 |
self-study questionnaire | 自己評価質問表 |
MISCELLANEOUS | その他 |
early childhood/early years | 幼児期 |
pedagogical leadership | 教育的リーダーシップ |
special educational needs (SEN) | 特別な教育的ニーズ |
(2021年11月更新)
MYP English-Japanese glossary MYP用語日英対照表
English | Japanese |
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GENERAL | 一般用語 |
Aim(s) | ねらい |
Alignment | 整合性 |
Articulation | 結びつき |
ATL leader | 「学習のアプローチ」を推進する担当教師(ATL リーダー) |
Candidate school | 候補校 |
Community of learners | 「学び合う者たちのコミュニティー」 |
Community service | 奉仕活動 |
Discipline | 学習分野、学問領域、教科 |
IB continuum | IB の一貫教育 |
IB Career-related Programme (IBCC) | IB キャリア関連プログラム(CP) |
IB Diploma Programme (DP) | IB ディプロマプログラム(DP) |
IB education | IB 教育、IB の教育 |
IB Middle Years Programme (MYP) | IB 中等教育プログラム(MYP) |
IB mission statement | 「IB の使命」 |
IB philosophy | IB の理念 |
IB Primary Years Programme (PYP) | IB 初等教育プログラム(PYP) |
IB Programme standards and practices | IB プログラムの基準と実践要綱 |
IB information system (IBIS) | IB インフォメーションシステム(IBIS) |
IB World School | IB ワールドスクール |
International Baccalaureate (IB) | 国際バカロレア(IB) |
International Baccalaureate Organization | 国際バカロレア機構(IBO) |
MYP | MYP |
MYP awards | MYP アワード |
MYP certificate | MYP 修了証 |
MYP course results | MYP での成績 |
MYP coordinator | MYP コーディネーター |
MYP framework | MYP の枠組み |
MYP record of participation | MYP 履修記録 |
Objective(s) | 目標 |
Programme resource centre | プログラム・リソース・センター |
Policy | 方針 |
Programme coordinator | プログラムコーディネーター |
Programme evaluation | プログラム評価 |
Student registration | 履修登録 |
Subject | 科目 |
Subject group | 教科 |
Concurrency and subject group flexibility | 学習の同時並行性と教科の柔軟な取り扱い |
Subject group guide | 教科の『指導の手引き』 |
Teacher support material | 教師用参考資料 |
Weighting | 配点比率、比重 |
IB LEARNER PROFILE | 「IB の学習者像」 |
Balanced | バランスのとれた人 |
Caring | 思いやりのある人 |
Communicators | コミュニケーションができる人 |
Inquirers | 探究する人 |
Knowledgeable | 知識のある人 |
Open-minded | 心を開く人 |
Principled | 信念をもつ人 |
Reflective | 振り返りができる人 |
Risk-takers | 挑戦する人 |
Thinkers | 考える人 |
Programme model | プログラムモデル |
Action Principled action, as both a strategy and an outcome, represents the IB’s commitment to teaching and learning through practical, real-world experience. IB learners act at home, as well as in classrooms, schools, communities and the broader world. Action involves learning by doing, enhancing learning about self and others. IB World Schools value action that encompasses a concern for integrity and honesty, as well as a strong sense of fairness that respects the dignity of individuals and groups. Principled action means making responsible choices, sometimes including decisions not to act. Individuals, organizations and communities can engage in principled action when they explore the ethical dimensions of personal and global challenges. Action in IB programmes may involve service learning, advocacy and educating one’s self and others |
行動 信念のある行動は、学習指導の一環として取り組む場合や、学習成果として行われる場合のいずれにおいても、実践的で実社会での経験から学ぶことを重視する IBの指導観や学習観を表しています。IBの学習者は家庭や教室、学校、地域社 会、そしてより広い世界で行動します。行動には実践を通じた学習が伴い、自分自身と他の人々についてより良く学ぶことができます。IBワールドスクールでは、規範ある誠実で正直な行動や、個人と集団の尊厳を尊重する強い公正性に基づく行動を重んじます。信念のある行動は責任ある選択を意味し、それは時に行動しないという決断も含まれます。個人も、組織も、コミュニティーも、個人的な課題やグローバルな課題の倫理的側面を探究することで、信念ある行動と向き合います。IBプログラムにおける行動には、サービスラーニング(奉仕活動を通じた学習)、アドボカシー(権利擁護や提言)、自己や他の人々への教育なども含まれています。 |
Approaches to Learning | 「学習のアプローチ」(ATL) |
Approaches to Teaching | 「指導のアプローチ」 |
Arts | 「芸術」 |
Community Project | 「コミュニティープロジェクト」 |
Design | 「デザイン」 |
Global Contexts | グローバルな文脈 |
Concepts | 概念 |
Key and related concepts The MYP identifies 16 key concepts to be explored across the curriculum. These key concepts represent understandings that reach beyond the eight MYP subject groups from which they are drawn. |
「重要概念」と「関連概念」 MYPでは、カリキュラムの中で探究すべき16個の「重要概念」が特定されています。「重要概念」は、MYPの8教科に根ざしていますが、同時に教科をこえた理解を表すものです。 |
IB Middle Years Programme | IB 中等教育プログラム |
Individuals and Societies | 「個人と社会」 |
International Mindedness | 国際的な視野 |
Language Acquisition | 「言語の習得」 |
Language and Literature | 「言語と文学」 |
Mathematics | 「数学」 |
Personal Project | 「パーソナルプロジェクト」 |
Physical and Health Education | 「保健体育」 |
Sciences | 「理科」 |
Service | 奉仕活動 |
The IB Learner Profile | 「IB の学習者像」 |
Curriculum model | カリキュラムモデル |
Assessed curriculum | 評価計画 |
Contextual curriculum Effective teaching and learning in context helps students and teachers to: • plan concrete, memorable engagements that can be tailored to individual students and their learning styles, diverse backgrounds and cultures • inspire critical and creative thinking as students encounter multiple, and sometimes conflicting, value systems and cultural perspectives, including concepts that are open to different interpretations such as citizenship, identity and globalization |
文脈に根ざしたカリキュラム 文脈に根ざして行われる効果的な指導と学習は、教師と生徒に以下のような利点をもたらします。 ・生徒の学習スタイルや多様な背景、文化をはじめ、生徒一人ひとりに応じた具体的かつ記憶に残る取り組みを計画できる。 ・「市民権」「アイデンティティー」「グローバル化」のように異なる解釈が可能な概念など、相反することもある複数の価値体系や文化的なものの見方に出合うことで批判的思考や創造的思考を促す。 |
Curriculum framework The MYP curriculum framework establishes structures and pedagogical approaches that identify and rigorously assess the level to which students achieve aims and objectives. In the MYP, essential aspects of the curriculum framework include conceptual understanding, global contexts, approaches to teaching and approaches to learning, and significant content across a broad and balanced range of disciplines. |
カリキュラムの枠組み MYP のカリキュラムの枠組みは、プログラムの構造と指導の方法を規定しています。また、そうしたプログラムの構造と指導の方法は、MYP での学習のねらいや目標を規定し、生徒の到達度をそのねらいや目標に照らし合わせて厳格に評価することにも反映されています。MYPのカリキュラムの枠組みでは、「概念的理解」「グローバルな文脈」「指導のアプローチ」「学習のアプローチ」、そして、幅広く、バランスのとれた学習分野にわたる意味のある学習内容が重要な要素となっています。 |
Taught curriculum | 授業方法 |
Written curriculum | 指導計画 |
Teaching and learning | 指導と学習 |
Academic honesty | 学問的誠実性 |
Broad and balanced | 幅広く、バランスのとれた |
Conceptual | 概念的 |
Conceptual understanding Concepts have an essential place in the structure of knowledge. They require students to demonstrate levels of thinking that reach beyond facts or topics. Concepts are used to formulate the understandings that students should retain in the future; they become principles and generalizations that students can use to understand the world and to succeed in further study and in life beyond school. The exploration and re-exploration of concepts lead students towards: • deeper understanding of the subject group • appreciation of ideas that transcend disciplinary boundaries • engagement with complex ideas, including the ability to transfer and apply ideas and skills to new situations (Erickson 2008). Students gradually work towards a deepening of their conceptual understanding as they approach concepts from a range of perspectives. The concept-driven curriculum frameworks of the MYP help learners to co-construct meaning as they become increasingly competent critical and creative thinkers, able to transfer knowledge and take responsibility for their own learning. |
概念的理解 概念は、知識を構成するにあたって重要な位置を占めています。概念は、生徒に単なる事実やトピックというレベルをこえた思考を示すことを要求します。概念は、生徒が将来にわたってもち続ける理解を形づくります。概念は、生徒が世界を理解し、将来の学習や学校を卒業した後の人生で成功するために活用することのできる普遍的な原則となります。 ・教科をより深く理解する。 ・教科の枠組みをこえた考えを理解する。 ・複雑な考えに取り組む。考えやスキルを新しい状況に転移(transfer)させたり、応用したりする(Erickson 2008)。 生徒は、さまざまなものの見方に基づく概念に触れるにつれ、概念的理解を深めるようになります。MYP の概念に基づくカリキュラムの枠組みのもとでは、生徒たちがだんだんと批判的・創造的に考えるようになり、知識の転移を身につ け、自分自身の学習に責任をもつようになると、学習者同士がともに意味を構築するようになります。 |
Connected | つながりのある |
Global engagement Inquiring, acting and reflecting on global challenges in local, national and international dimensions. |
グローバルな関わり 探究、行動、振り返りを通じて、地域や国、国際的な社会で、グローバルな課題に取り組みます。 |
Inclusion As schools implement the MYP inclusively, teachers design learning experiences that allow students across a range of needs to meet their learning objectives (see Meeting student learning diversity in the classroom (2013)). Differentiated teaching practices can build opportunities in which each student can develop, pursue and achieve appropriate individual learning goals. This may involve utilizing collaborative and cooperative learning, a variety of learning practices, creative approaches to teaching and learning, differing formats and modes of exploring and presenting knowledge and understanding being made available to the students. Inclusion succeeds when a school-wide culture of collaboration encourages and supports inquiry and problem-solving. Increasing participation in the MYP is an important place to begin. Schools should ensure equality of access to the curriculum and provide students with the support they need in order to set and meet challenging educational goals. |
誰にでも開かれている「インクルーシブ」な教育 学校が誰にでも開かれている「インクルーシブ」なプログラムとして MYP を実施することで、教師はさまざまなニーズをもつ生徒が生徒それぞれの学習目標を達成できるよう学習体験をデザインします(『Meeting student learning diversity in the classroom(教室内の生徒の学びの多様性に対応する)』(2013 年刊)を参照)。 生徒一人ひとりに応じた差異化した指導の実践は、各生徒が適切な学習上の目標地点を個別に設定し、到達を目指すための機会をつくります。そのためには、協働学習や多様な学習活動の実践、指導や学習における創造的な方法の実施、生徒が知識や理解を探究し、発表する際に異なる形式や方法などの実践などを取り入れることが必要となることもあるでしょう。誰にでも開かれた「インクルーシブ」なプログラムは、学校全体に広まる協働の文化が探究と問題解決を奨励し、支えるとき、花開きます。MYP で学ぶ生徒が増えることが、まずは重要な第一歩で す。学校は、どの生徒も等しくカリキュラムの学習に参加できるようにしなければなりません。そして、チャレンジに満ちた教育目標を設定し、それを達成できるよう生徒を支援しなければなりません。 |
Inquiry Inquiry is a central idea in IB approaches to teaching. Inquiry, interpreted in the broadest sense, is the process initiated by students or the teacher that moves students from their current level of understanding to a new and deeper level of understanding |
探究 探究は、IB での指導の根幹を成す考えです。最も広く解釈した場合、探究とは、 「生徒の理解が現時点でのレベルから新しい、より深いレベルへと移行するプロセスで、生徒または教師によって主導されるもの」です。 |
Intercultural understanding Learning to communicate in a variety of ways in more than one language is fundamental to the development of intercultural understanding in the IB. IB programmes, therefore, support complex, rich, dynamic learning across a range of language domains. All IB programmes mandate that students learn another language. Intercultural understanding involves recognizing and reflecting on one’s own perspective, as well as the perspectives of others. To increase intercultural understanding, IB programmes foster learning how to appreciate critically many beliefs, values, experiences, forms of expression and ways of knowing. The goal of understanding the world’s rich cultural heritage invites the IB community to explore human commonality, diversity, personal identity and interconnection |
多様な文化の理解 IB 教育では、複数の言語のさまざまな方法を通じたコミュニケーション力を身につけることは、多様な文化の理解のための基本と考えられています。そのため、 IB の各プログラムは、さまざまな言語領域にわたって、複雑で豊かなダイナミックな学びを支援しています。いずれの IBプログラムにおいても、児童生徒は 2 言語を学ぶことが必須となっています。 多様な文化の理解には、自分自身のものの見方を認識し、振り返ると同時に、他の人びとのものの見方にも同様であることが欠かせません。多様な文化の理解を促すため、IB の各プログラムでは、多くの信念や価値観、経験、表現形態、知るための方法について、どのようにその真価を批判的に正しく受け止めるかを学びます。世界の豊かな文化遺産を理解しようと目指すことを通じて、IB コミュニティーが、人間の共通性や多様性、個人的アイデンティティーや相互のつながりを探究するよう促します。 |
Interdisciplinary Combining or involving two or more branches of learning or fields of academic study. In the MYP, interdisciplinary study can be developed both within and between/among subject groups |
学際的 2 つ以上の学習分野または学問領域を組み合わせること、またはそれらが関わっていること。MYP では、学際的な学習は、教科内、教科間のいずれでも展開することができます。 |
Learning experiences | 学習経験 |
Mother tongue The language(s) learned first; the language(s) identified with as a “native” speaker; the language known best; the language used most. |
母語 「最初に学んだ言語」を意味する場合もあれば、「ネイティブスピーカーとして見なされる言語」「最もよく知っている言語」「最もよく使う言語」などの場合があるでしょう。 |
Multilingualism | 多言語使用 |
Personal project supervisor | 「パーソナルプロジェクト」指導教員 |
Reflection | 振り返り |
Service as action | 「行動としての奉仕活動」 |
Teaching hour | 授業時間 |
Teaching strategies | 指導方法 |
Global contexts These and other contexts for teaching and learning inspire explorations of our common humanity and shared guardianship of the planet. They invite reflection on local, national and global communities, as well as the real-life issues and concerns of 11- to 16-year- old students. For each MYP unit, teachers should identify one global context that establishes a focus for meaningful teaching and learning in a programme of international education. Over the course of their study, students should encounter all six global contexts. |
グローバルな文脈 グローバルな文脈をはじめ、その他の指導と学習の文脈は、人類に共通する人間らしさと地球を共に守る責任に思いを至らせるものです。こうした文脈は、地 域、国、グローバルな社会についての振り返りを促すとともに、11~16 歳の生徒にとって現実的な実感のもてる実生活上の諸課題や懸念についての振り返りのきっかけとなります。教師は、MYP の各単元について、国際教育プログラムとして意味のある指導と学習の焦点となるようなグローバルな文脈を 1 つ設定します。MYP の学習を進める中で、生徒は 6つのグローバルな文脈のすべてに触れるようにしなければなりません。 |
Fairness and development | 公正性と発展 |
Globalization and sustainability | グローバル化と持続可能性 |
Identities and relationships | アイデンティティーと関係性 |
Orientation in space and time | 空間的時間的位置づけ |
Personal and cultural expression | 個人的表現と文化的表現 |
Scientific and technical innovation | 科学技術の革新 |
Approaches to learning (ATL) | 「学習のアプローチ」(ATL) |
ATL skills framework (as per Appendix 1 of From Principles into Practice) | ATL スキルの枠組み(『MYP:原則から実践へ』付録 1 より) |
Affective | 情動スキル |
Collaboration | 協働スキル |
Communication | コミュニケーションスキル |
Creative thinking | 創造的思考スキル |
Critical thinking | 批判的思考スキル |
Information literacy | 情報リテラシースキル |
Media literacy | メディアリテラシースキル |
Organisation | 管理・調整スキル |
Reflection | 振り返りスキル |
Research | リサーチスキル |
Self management | 自己管理スキル |
Skill categories | スキルのカテゴリー |
Skill clusters | スキルクラスター |
Social | 社会性スキル |
Thinking | 思考スキル |
Transfer | 転移スキル |
Curricular planning | カリキュラム計画 |
ATL planning | ATL 計画 |
Command terms | 指示用語 |
Horizontal planning | 教科横断的授業計画 |
Inquiry questions | 探究の問い |
Key concepts | 「重要概念」 |
Related concepts | 「関連概念」 |
Subject group overviews | 教科の概要 |
Statement of inquiry | 探究テーマ |
Subject objectives | 科目の目標 |
Vertical planning | 学年縦断的授業計画 |
Unit plans | 単元計画 |
Key concepts | 「重要概念」 |
Aesthetics | 美しさ |
Change | 変化 |
Communication | コミュニケーション |
Communities | コミュニティー |
Connections | つながり |
Creativity | 創造性 |
Culture | 文化 |
Development | 発展 |
Form | 形式 |
Global interactions | グローバルな相互作用 |
Identity | アイデンティティー |
Logic | 論理 |
Perspective | ものの見方 |
Relationships | 関係性 |
Time, place and space | 時間、場所、空間 |
Systems | システム |
Assessment | 評価 |
Academic misconduct | 学問的な違反行為 |
Achievement levels | 到達度 |
Anecdotal records | 事例記録 |
Assessment criteria | 評価規準 |
Assessment data | 評価データ |
Assessment rubric | ルーブリック(評価指標) |
Assessment strategies | 評価方法 |
Assessment tasks | 評価課題 |
Assessment tools | 評価ツール |
Checklists | チェックリスト |
Continuums | コンティニュアム(評価測定表) |
Criterion levels total | 評価規準の評点の合計 |
Criterion-related assessment | 評価規準に準拠した「絶対評価」 |
Descriptors | レベルの説明 |
eAssessment | e アセスメント |
External assessment | 外部評価 |
External moderation | 外部モデレーション(評価の適正化) |
Examples | 例 |
Final assessment | 最終評価 |
Formative assessment | 形成的評価 |
General grade descriptors | 最終成績の説明 |
Grade | 成績 |
Grade boundary | 成績換算表 |
Internal assessment | 内部評価 |
Internal standardization | 校内での標準化 |
Issue of results | 成績交付 |
Judgment | 判断 |
Markscheme | マークスキーム(採点基準) |
Moderation | モデレーション(評価の適正化) |
Moderation factor | モデレーション係数 |
Monitoring of curriculum | 指導計画のモニタリング |
Open-ended tasks | オープンエンド型の課題 |
Performance of understanding | 理解の表現 |
Portfolio assessment | ポートフォリオ評価 |
Process journals | プロセスジャーナル(記録日誌) |
Professional judgment | 教師の専門職としての判断 |
Summative assessment | 総括的評価 |
Task-specific rubric | 評価課題ごとのルーブリック(評価指標) |
Teacher-conferencing | 教員会議 |
Subject groups | 教科 |
Arts | 「芸術」 |
Dance | 「ダンス」 |
Drama | 「演劇」 |
Integrated performing arts/integrated visual arts | 「総合舞台芸術/総合美術」 |
Media | 「メディア」 |
Music | 「音楽」 |
Performing arts | 「舞台芸術」 |
Visual arts | 「美術」 |
Related concepts in arts | 「芸術」の「関連概念」 |
Audience | 受け手 |
Boundaries | 境界 |
Composition | 構成 |
Expression | 表現 |
Genre | ジャンル |
Innovation | 革新 |
Interpretation | 解釈 |
Narrative | 物語 |
Play | 劇・戯曲 |
Presentation | 発表 |
Representation | 表象 |
Role | 役 |
Structure | 構造 |
Style | 様式 |
Visual culture | 視覚文化 |
Arts glossary | 「芸術」の関連用語 |
Artistic development | 芸術的発展 |
Artistic intention | 芸術的意図 |
Artistic processes | 創作過程 |
Construct meaning | 意味の構築 |
Context | 文脈 |
Medium and tool | 素材と手段 |
Personal signature | 作品の特徴 |
Point of realization | 作品の完成 |
Process journal | プロセスジャーナル(記録日誌) |
Process work | 制作過程 |
Product | 作品 |
Production | 舞台制作 |
Recognize | 認識 |
Skill | スキル |
Specialized language | 専門用語 |
Technique | 技法 |
The elements of art | 芸術の要素 |
The principles of art | 芸術の原理 |
Transfer | 転移 |
Design | 「デザイン」 |
Combined digital and product design | デジタルデザインとプロダクトデザインの融合 |
Digital design | デジタルデザイン |
Product design | プロダクトデザイン |
Related concepts in design | 「デザイン」の「関連概念」 |
Adaptation | 適合 |
Collaboration | 協働 |
Ergonomics | 人間工学 |
Evaluation | 評価 |
Form | 形 |
Function | 機能 |
Innovation | 革新 |
Invention | 発明 |
Markets and trends | 市場とトレンド |
Perspective | ものの見方 |
Resources | リソース |
Sustainability | 持続可能性 |
Individuals and societies subject group | 「個人と社会」 |
Anthropology | 人類学 |
Business management | 経営学 |
Civics | 公民 |
Economics | 「経済」、経済学 |
Geography | 「地理」、地理学 |
History | 「歴史」、歴史学 |
Integrated humanities | 「総合社会科」 |
Philosophy | 「哲学」、哲学 |
Political science | 政治学 |
Psychology | 「心理学」、心理学 |
Sociology | 社会学 |
World religions | 「世界の宗教」 |
Related concepts in individuals and societies | 「個人と社会」の「関連概念」 |
Causality (cause/consequence) | 因果関係(原因/結果) |
Civilization | 文明 |
Choice | 選択 |
Conflict | 対立 |
Consumption | 消費 |
Cooperation | 協調 |
Culture | 文化 |
Disparity and equity | 格差と公平 |
Diversity | 多様性 |
Equity | 公平 |
Globalization | グローバル化 |
Governance | 統治 |
Growth | 成長 |
Identity | アイデンティティー |
Ideology | イデオロギー |
Innovation and revolution | 革新と革命 |
Interdependence | 相互依存 |
Management and intervention | 管理と関与 |
Model | モデル |
Networks | ネットワーク |
Patterns and trends | パターンとトレンド |
Perspective | ものの見方 |
Poverty | 貧困 |
Power | 力・権力 |
Processes | 過程 |
Resources | 資源 |
Scale | 規模 |
Scarcity | 希少性 |
Significance | 重要性 |
Sustainability | 持続可能性 |
Trade | 貿易 |
Individuals and societies glossary | 「個人と社会」の関連用語 |
Action plan | 行動計画 |
Bibliography | 参考文献目録 |
Exemplify | 例証する |
Module | モジュール |
Recognize | 認識する |
Reflect | 振り返る |
Research methods | 研究方法 |
Research question | 研究課題 |
Language acquisition | 「言語の習得」 |
Related concepts in language acquisition | 「言語の習得」の「関連概念」 |
Argument | 主張 |
Audience | 受け手 |
Bias | バイアス |
Context | 文脈 |
Conventions | 表現技法 |
Empathy | 共感 |
Form | 形式 |
Function | 機能 |
Idiom | イディオム(慣用句) |
Meaning | 意味 |
Message | メッセージ |
Patterns | パターン |
Point of view | 視点 |
Purpose | 目的 |
Structure | 構造 |
Stylistic choices | スタイル(文体)の選択 |
Theme | テーマ |
Voice | ヴォイス |
Language acquisition glossary | 「言語の習得」の関連用語 |
Accuracy | 正確さ |
Affordance | アフォーダンス |
Aspects of style | スタイル(文体)の要素 |
Cohesive devices | 接続表現 |
Communication | コミュニケーション |
Connecting | つながり |
Constructing meaning | 意味の構築 |
Context | 文脈 |
Continuum | コンティニュアム(評価測定表) |
Critical literacy | 批判的リテラシー |
Critical stance | 批判的な立場 |
Critical thinking | 批判的思考 |
Digital text | デジタルテクスト |
Format | 形式 |
Genre | ジャンル |
Graded readers | 段階的読本 |
Grammar | 文法 |
Grammers of visual design | ビジュアルデザインの文法 |
Infer | 推測する |
Language | 言語 |
Language conventions | 表現技法 |
Language of instruction | 指導言語 |
Literary and non-literary texts | 文学テクストと非文学のテクスト |
Literature | 文学 |
Medium | 媒体 |
Mode | 伝達様式(モード) |
Mother tongue | 母語 |
Multilingualism | 多言語使用 |
Multiliteracies | マルチリテラシー |
Multimodal text | マルチモーダルテクスト |
Multimodality | マルチモーダル性 |
Oracy | 口頭のリテラシー |
Oratory technique | 口頭の技法 |
Phase | 段階 |
Print-based text | 印刷テクスト |
Proficient | 熟達している |
Pronunciation | 発音 |
Recognize | 認識する |
Register | 言語使用域(レジスター) |
Sense of audience | 受け手を意識する |
Sign | 記号 |
Situation | 場面 |
Semiotic resources | 記号的リソース |
Spatial mode | 空間的伝達様式 |
Style | スタイル(文体) |
Stylistic choices | スタイル(文体)の選択 |
Target language | 学習言語 |
Text | テクスト |
Text convention | テクスト表現技法 |
Time-based modes of representation | 時間ベースの表現による伝達様式 |
Transitional devices | 接続表現 |
Understand | 理解する |
Viewed | 観察される |
Visual context | 視覚的文脈 |
Visual convention | 視覚的表現技法 |
Visual literacy | 視覚リテラシー |
Visual text | 視覚テクスト |
World literature | 世界文学 |
Language and literature | 「言語と文学」 |
Related concepts in language and literature | 「言語と文学」の「関連概念」 |
Audience imperatives | 受け手側の需要 |
Character | 登場人物 |
Context | 文脈 |
Genre | ジャンル |
Intertextuality | テクスト間相互関連性 |
Point of view | 視点 |
Purpose | 目的 |
Self-expression | 自己表現 |
Setting | 設定 |
Structure | 構造 |
Style | スタイル(文体) |
Theme | テーマ |
Language and literature glossary | 「言語と文学」の関連用語 |
Conventions | 表現技法 |
Creator | 作者 |
Critical literacy | 批判的リテラシー |
Critical stance | 批判的視点 |
Forms of expression | 表現形式 |
Genre | ジャンル |
Grammar | 文法 |
Incremental descriptors | 段階的指標 |
Language of instruction | 指導言語 |
Literature | 文学 |
Meaning | 意味 |
Multimedia | マルチメディア |
Multimodal | マルチモーダル |
Oral communication techniques | 口頭のコミュニケーション技法 |
Oral response | 口頭での応答 |
Parody | パロディー |
Pastiche | パスティーシュ |
Positioning/Influence | 位置づけ、影響 |
Presentation style | 体裁 |
Pronunciation | 発音 |
Purpose | 目的 |
Register | 言語使用域(レジスター) |
Response to literature | 文学への反応 |
Style | スタイル(文体) |
Stylistic choices | スタイル(文体)の選択 |
Supportive tools | 支援ツール |
Terminology | 用語 |
Text | テクスト |
Text types | テクストのタイプ |
Transitional devices | 接続語 |
Viewing and presenting | 見ることと発表すること |
Visual text | 視覚テクスト |
World literature | 世界文学 |
Mathematics | 「数学」 |
Further mathematics HL | 「発展数学 HL」 |
Mathematics(extended) | 「数学(応用)」 |
Mathematics HL | 「数学 HL」 |
Mathematics(standard) | 「数学(標準)」 |
Mathematics SL | 「数学 SL」 |
Mathematical studies SL | 「数学スタディーズ SL」 |
Related concepts in mathematics | 「数学」の「関連概念」 |
Approximation | 近似 |
Change | 変化 |
Equivalence | 同値 |
Generalization | 一般化 |
Models | モデル |
Patterns | パターン |
Quantity | 量 |
Representation | 表現 |
Simplification | 単純化 |
Space | 空間 |
System | システム |
Validity | 妥当性 |
Mathematics glossary | 「数学」の関連用語 |
Authentic real life | 実生活 |
Challenging | チャレンジに満ちた |
Communicate | コミュニケーションをとる(伝達する) |
Context | 文脈 |
Familiar situations | なじみのある状況 |
Form | 形式 |
Forms of mathematical representation | 数学的表現の形式 |
Investigation | 探究 |
Justification | 正当化 |
Lines of reasoning | 推論の過程 |
Logic | 論理 |
Logical structure | 論理構造 |
Mathematical language | 数学的言語 |
Pattern | パターン |
Problem-solving techniques | 問題解決の技法 |
Proof | 証明 |
Relationships | 関係性 |
Teacher support | 教師のサポート |
Test | 検証 |
To model | モデル化 |
Unfamiliar situations | なじみのない状況 |
Unit test | 単元テスト |
Valid | 妥当 |
Physical and health education | 「保健体育」 |
Related concepts in physical and health education | 「保健体育」の「関連概念」 |
Adaptation | 適応 |
Balance | バランス |
Choice | 選択 |
Energy | エネルギー |
Environment | 環境 |
Function | 機能 |
Interaction | 相互作用 |
Movement | 動き |
Perspective | ものの見方 |
Refinement | 改良 |
Space | 空間 |
Systems | システム |
Physical and health education glossary | 「保健体育」の関連用語 |
Aesthetic movement routines | 美しい動きの繰り返し |
(Un)familiar situation | なじみのある(ない)状況 |
Flow | 流れ |
Force | 力(パワー) |
Intramural activities | 校内での体育活動 |
Interscholastic sports | 他校との体育活動 |
(Non-) performance/ playing situation | 活動に取り組んでいる(いない)状況 |
Projectile motion | 投射 |
Skill | スキル、技能 |
Strategy | ストラテジー、戦略 |
Tactic | 戦術 |
Sciences | 「理科」 |
Biology | 「生物」、生物学 |
Chemistry | 「化学」、化学 |
Discrete course | 個別の科目 |
Earth sciences | 地球科学 |
Environmental sciences | 環境科学 |
Health sciences | 健康科学 |
Life sciences | 生命科学 |
Modular course | モジュール式科目 |
Physical sciences | 自然科学 |
Physics | 「物理」、物理学 |
Sport sciences | スポーツ科学 |
Related concepts in sciences | 「理科」の「関連概念」 |
Balance | バランス |
Conditions | 条件 |
Consequences | 結果 |
Development | 発展 |
Energy | エネルギー |
Environment: biology specific | 環境(生物学での意味) |
Evidence | エビデンス |
Form | 形式 |
Function | 機能 |
Interaction | 相互作用 |
Models | モデル |
Movement | 運動 |
Patterns | パターン |
Transfer | 転移 |
Transformation | 変換 |
Sciences glossary | 「理科」の関連用語 |
Cultural | 文化的 |
Data | データ |
Dependent variable | 従属変数 |
Economic | 経済的 |
Environmental | 環境的 |
Ethical | 倫理的 |
Extensions to the method | 方法の拡張 |
Hypothesis | 仮説 |
Independent variable | 独立変数 |
Moral | モラル |
Numerical forms | 数値形式 |
Political | 政治的 |
Prediction | 予測 |
Qualitative data | 定性的データ |
Quantitative data | 定量的データ |
Social | 社会的 |
Transforming data | データの変換 |
Unfamiliar situation | なじみのない状況 |
Validity of the method | 方法の有効性 |
Visual forms | 視覚的な形式 |
MYP projects | MYP「プロジェクト」 |
community project | 「コミュニティープロジェクト」 |
personal project | 「パーソナルプロジェクト」 |
MYP projects academic honesty form | MYP「プロジェクト」学問的誠実性宣誓書 |
MYP project glossary | MYP「プロジェクト」の関連用語 |
Bibliography | 参考文献目録 |
Criteria | 規準 |
List of references | 引用文献リスト |
Product | 成果物 |
Report | レポート |
Interdisciplinary teaching and learning | 学際的な指導と学習 |
Aesthetic or literary synthesis | 美学的または文学的統合 |
Communicating | コミュニケーションを図る |
Complex explanation | 複雑な説明 |
Contextualization | 文脈化 |
Cross-over tooling | クロスオーバーのためのツール |
Disciplinary grounding | 教科の基礎基本 |
Form of integration | 統合形式 |
Grounded in disciplines | 教科に基づく |
Integrative | 統合的 |
Interdisciplinary | 学際的 |
interdisciplinary performance[s] of understanding | 理解の学際的表現 |
interdisciplinary threads | 学際的な議論の道筋 |
interdisciplinary unit planner | 学際的な単元プランナー |
interdisciplinary units | 学際的な単元 |
Multidisciplinary | 多教科 |
Personal expression | 個人的表現 |
Practical solution | 実践的解決 |
Purposeful | 目的のある |
Reflecting | 振り返りをする |
Synthesizing | 統合する |
Transdisciplinary | 教科横断的 |
Interdisciplinary inquiries | 学際的探究 |
Command terms | 指示用語 |
Analyse | 分析しなさい |
Annotate | 注釈しなさい |
Apply | 応用しなさい |
Calculate | 計算しなさい |
Classify | 分類しなさい |
Comment | コメントしなさい |
Compare | 比較しなさい |
Compare and contrast | 比較・対比しなさい |
Construct | 作成しなさい |
Contrast | 対比しなさい |
Create | つくりなさい |
Critique | 批評しなさい |
Deduce | 推論しなさい |
Demonstrate | 論証しなさい |
Derive | 導き出しなさい |
Describe | 詳しく述べなさい |
Design | 設計しなさい |
Determine | 決定しなさい |
Develop | 発展させなさい |
Differentiate | 微分しなさい |
Discuss | 論じなさい |
Distinguish | 区別しなさい |
Document | 記録しなさい |
Draw | 描きなさい、作図しなさい |
Estimate | 概算しなさい、見積もりなさい |
Evaluate | 評価しなさい |
Examine | 考察しなさい |
Explain | 説明しなさい |
Explore | 探究しなさい |
Find | 求めなさい |
Formulate | 定式化しなさい |
Hence | 前問の結果を用いて |
Hence or otherwise | 必要ならば前問の結果を用いて |
Identify | 特定しなさい |
Integrate | 積分しなさい |
Interpret | 解釈しなさい |
Investigate | 調べなさい |
Justify | 正当化しなさい |
Label | 名称をつけなさい |
List | 列挙しなさい |
Measure | 測定しなさい |
Organize | 整理しなさい |
Outline | 簡単に述べなさい |
Plot | プロットしなさい |
Predict | 予測しなさい |
Present | 提示しなさい |
Prioritize | 優先順位をつけなさい |
Prove | 証明しなさい |
Select | 選びなさい |
Show | 示しなさい |
Show that | 〜であることを示しなさい |
Sketch | 略図を描きなさい |
Solve | 解きなさい |
State | 述べなさい |
Suggest | 提案しなさい |
Summarize | 要約しなさい |
Synthesize | 統合しなさい |
To what extent | どの程度 |
Trace | 過程を追って記録しなさい |
Use | 活用しなさい |
Verify | 検証しなさい |
Write down | 書き出しなさい |
(2021年12月更新)
Assessment criteria
Criteria | English | Japanese |
Arts | 「芸術」 | |
規準 A | Knowing and understanding | 知識と理解 |
規準 B | Developing skills | 技能の発展 |
規準 C | Thinking creatively | 創造的思考 |
規準 D | Responding | 鑑賞 |
Individuals and Societies | 「個人と社会」 | |
規準 A | Knowing and understanding | 知識と理解 |
規準 B | Investigating | 調査探究 |
規準 C | Communicating | コミュニケーション |
規準 D | Thinking critically | 批判的思考 |
Language and Literature | 「言語と文学」 | |
規準 A | Analysing | 分析 |
規準 B | Organizing | 構成 |
規準 C | Producing text | 創作 |
規準 D | Using language | 言語の使用 |
Language acquisition | 「言語の習得」 | |
規準 A | Listening | 聞くこと |
規準 B | Reading | 読むこと |
規準 C | Speaking | 話すこと |
規準 D | Writing | 書くこと |
Mathematics | 「数学」 | |
規準 A | Knowing and understanding | 知識と理解 |
規準 B | Investigating patterns | パターンの探究 |
規準 C | Communicating | コミュニケーション |
規準 D | Applying mathematics in real-life contexts |
実生活への応用 |
Personal projects | 「パーソナルプロジェクト」 | |
規準 A | Planning | 計画 |
規準 C | Applying skills | スキルの応用 |
規準 D | Reflecting | 振り返り |
PHE | 「保健体育」 | |
規準 A | Knowing and understanding | 知識と理解 |
規準 B | Planning for performance | 活動の計画 |
規準 C | Applying and performing | 応用と実践 |
規準 D | Reflecting and improving performance | 活動の振り返りと改善 |
Science | 「理科」 | |
規準 A | Knowing and understanding | 知識と理解 |
規準 B | Inquiring and designing | 探究とデザイン |
規準 C | Processing and evaluating | 手法と評価 |
規準 D | Reflecting on the impacts of science | 科学による影響の振り返り |
Design | 「デザイン」 | |
規準 A | Inquiring and analysing | 探究と分析 |
規準 B | Developing ideas | アイデアの発展 |
規準 C | Creating the solution | 課題解決 |
規準 D | Evaluating | 評価 |
Interdisciplinary Unit | 学際的単元 | |
規準 A | Evaluating | 評価 |
規準 B | Synthesizing | 統合 |
規準 C | Reflecting | 振り返り |